Op consult met Anita, welzijnsmedewerker op het Mantelzorgplein

Anita Joziasse, welzijnswerker bij Surplus, is sinds oktober op dinsdagmiddag werkzaam op het mantelzorgplein in het Amphia ziekenhuis. In samenwerking met wijkverpleegkundigen van Surplus en Thebe en verpleegkundigen van het ziekenhuis, bereidt zij patiënten en hun mantelzorgers voor op ontslag uit ziekenhuis. Waar de wijkverpleegkundigen vooral uitleg geven over medische handelingen, focust Anita op wat er verder speelt bij de patiënt en/of mantelzorger. Anita neemt ons mee terug naar twee van haar consulten.  

Consult 1: ‘Eye opener’
“Dit consult had ik met een vrouw van wie haar man opgenomen was met ernstige Parkinson. Hij mocht bijna naar huis en alles was voor hem geregeld: wijkverpleging, wondzorg, huishoudelijke hulp en een alarmknop voor als hij viel. Toch bleef ze angstig dat haar man ‘s nachts zou vallen (dit was eerder gebeurd) en ze er dan alleen voor stond. Dit was voor mij het moment om goed door te vragen. Heeft ze een netwerk? Kan ze hen bellen als het nodig is? Al snel bleek dat ze een groot netwerk heeft van familie en buren die graag willen helpen, maar dat ze het erg moeilijk vindt om een beroep op hen te doen. Toen ik vroeg hoe zij het andersom zou vinden als zij haar om hulp zouden vragen, antwoordde ze direct dat ze dat geen enkel probleem zou vinden. Dat was een echte eye opener. Mensen en hulp toelaten, het niet allemaal zelf willen doen, dat ze ook best weleens mocht gaan winkelen zonder schuldgevoel. Hoewel het al vaak tegen haar gezegd was, kwam het van mij als buitenstaander toch anders binnen. Het was een heel leuk gesprek en ik zag dat het haar opluchtte en er een last van haar afviel.” 

Consult 2: ‘Vraag achter de vraag’
“Een alleenstaande vrouw was thuis heel hard gevallen, waardoor ze in het ziekenhuis was beland. Ik ging met haar in gesprek en kwam er al snel achter dat er veel meer speelde dan alleen de val. Het verliep in het begin heel afwachtend en aftastend. Je merkt dan dat er tijd nodig is om tot de kern te komen. Gaandeweg bleek dat deze mevrouw een vervuild huis achterliet en ze graag huishoudelijke hulp wilde krijgen. Ook had ze geen groot netwerk. Ik probeerde daarom eerst aan te sturen op een buddy, maar om een praatje zat ze niet zozeer verlegen. Haar hulpvraag lag bij het krijgen van structuur en het huis schoon kunnen houden. Om haar hierin te kunnen helpen heb ik maatschappelijk werk vanuit het ziekenhuis aangehaakt. Mijn toegevoegde waarde zit er dan in dat ik, in tegenstelling tot verpleegkundigen, als welzijnsmedewerker de tijd heb om de vraag achter de vraag te ontdekken en weet welke vormen van ondersteuning er allemaal zijn op het gebied van welzijn.” 

Zorg vóór zijn
Anita is tot nu toe erg blij met hoe zij patiënten en mantelzorgers vanuit het Mantelzorgplein kan helpen en ziet veel potentie voor de toekomst. “Ik ben nu vooral nog bezig om binnen het Amphia meer bekendheid te krijgen. Dat verpleegkundigen weten dat zij mij kunnen inschakelen voor een consult met een patiënt en/of mantelzorgers. Uiteindelijk hoop ik dat het Mantelzorgplein steeds meer bezetting krijgt en we nog meer multidisciplinair gaan samenwerken. Uiteindelijk draait het erom dat je zorg die niet nodig is, niet hoeft in te zetten. Ook voor de patiënt is die onafhankelijkheid fijn. Als we dat kunnen bereiken door mantelzorgers te ondersteunen en te helpen, dan is dat alleen maar positief.”

Het mantelzorgplein is een initiatief in het SOW-project Slimmer Samenwerken in de Keten. Dit project draait om een heldere taakverdeling en betere samenwerking tussen verpleegkundigen in het ziekenhuis, wijkverpleegkundigen en welzijnsmedewerkers. Doel is het vergroten van de zelf- en samenredzaamheid van zorgvragers en mantelzorgers, waardoor men eerder uit het ziekenhuis naar huis kan: samen voor de best passende zorg.

Bel me terug

Laat uw gegevens achter en wij bellen u binnen 1 werkdag terug.

    * Verplicht in te vullen