Technologie in de thuiszorg
Judith Kouters – van Hoof is al 10 jaar werkzaam als wijkzuster in Zevenbergen. Judith doet, zoals alle collega’s in de thuiszorg, mee aan het Slimme Zorg project. In het begin was ze wel sceptisch over de inzet van technologie bij haar cliënten. “We hebben in de afgelopen jaren veel tijd besteed aan het efficiënter inrichten van de thuiszorg, dus ik was benieuwd naar wat deze toepassingen nog meer konden brengen.” In het Slimme Zorg project wordt er sinds 2020 gewerkt met een bundeling van thuiszorgtechnologie, zoals een bloeddrukmeter die automatisch gegevens naar het cliëntendossier stuurt of een tablet waar cliënten op regelmatige basis digitaal contact kunnen hebben met een welzijnscoach. Deze virtuele thuiszorg mogelijkheden worden in het Slimme Zorg project verder ingezet en uitgeprobeerd.
“Er zitten zoveel verschillende producten in de bundel, dat het soms wel wat zoeken is”, vertelt Judith, “maar ik ben zelf erg positief over de inzet van het Vivago-horloge. Dat horloge meet allerlei zaken zoals activiteit en temperatuur. Als zorg krijgen wij geregeld een overzicht van deze verschillende waardes.” Ook kan het horloge automatisch alarm slaan. “Er is al een keer een hulpdienst uitgerukt voor een noodsituatie bij een alleenstaande mevrouw uit onze wijk die zelf geen noodknop had kunnen bedienen toen. Mevrouw gaf achteraf aan dat ze dat horloge echt niet zomaar meer afdoet.”
De inzet van de toepassingen wisselt per cliënt. Sommige mensen staan er meer voor open dan anderen. Judith besteedt veel tijd om samen naar de mogelijkheden te kijken en ook zelf de installatie van de apparatuur te doen. “De leverancier doet het ook, maar ik vind het fijn om me er op die manier in te verdiepen en te zien hoe het bij mijn cliënten uitpakt.” Nu het project een paar jaar loopt, merkt Judith ook dat het meer in haar systeem komt om bij cliënten in de wijk (die CZ verzekerd zijn) ook aan technologie te denken.
Op de vraag wat de meerwaarde is van een bundeling van technologie, vertelt Judith: “We hebben bijvoorbeeld een mevrouw die een tablet heeft, een Vivago-horloge en een bloeddrukmeter. We kunnen zo naast de momenten dat wij komen ook een extra digitaal contact moment bieden. Daarnaast kijkt mevrouw naar de online kerkdienst via de tablet. De bloeddrukmeter bij deze cliënt is van meerwaarde omdat ze thuis geen last heeft van ‘witte-jassen’-bloeddruk (een hogere bloeddruk bij de huisarts). We bieden zo een combinatie van zorg en welzijn. Zo had ik er eerder niet bij stil gestaan.”
Samen met haar collega’s moet Judith er wel blijvend aandacht voor hebben om alle mogelijkheden van het pakket er goed uit te kunnen halen. “Voor collega’s is het belangrijk dat ze de producten zo nu en dan eens kunnen zien en vragen kunnen stellen. Het zou leuk zijn als er een soort e-Learning aangeboden zou kunnen worden. Ook voor cliënten en naasten is het trouwens van belang dat er goede informatievoorziening is.”