Zonder AutoMaatje kom ik niet weg
29-08-2024
Vrijwillig chauffeurs gezocht voor ANWB AutoMaatje De zaken gaan goed voor ANWB AutoMaatje. Steeds meer inwoners van de gemeente Altena weten deze handige vervoersservice te ...
Geplaatst op 11 mei 2021 in Welzijn
Hoe maak je organisaties bewust van hun communicatie? En hoe bereik je Bredanaars die laaggeletterd zijn? De gemeente Breda zet hiervoor een Taalpanel in. Dit panel bestaat uit Taalambassadeurs die putten uit eigen ervaring. Ze geven voorlichting en testen. Op 6 mei jl. was zorg- en welzijnsorganisatie Surplus aan de beurt. Het Taalpanel beoordeelde de website.
De vraag aan het Taalpanel was eenvoudig: maak een afspraak met een maatschappelijk werker in Oosterhout. Maar dat bleek toch best een opgave. Surplus werkt in heel West-Brabant en heeft daarom een uitgebreide site met veel informatie. Dit vraagt om veel scrollen op de site, iets wat volgens het Taalpanel erg lastig is. Het Taalpanel vond uiteindelijk redelijk snel het telefoonnummer van de klantenservice van Surplus. “Daar bel ik dan heen en dan verbinden zij me wel door, dat werkt veel makkelijker”, vertelde Taalambassadeur Jolanda. Eenmaal op de pagina van maatschappelijk werk Oosterhout aangekomen, vonden de Taalambassadeurs verschillende locaties met ook weer andere telefoonnummers. En ja, welke moet je dan precies hebben? Iets waar Surplus zeker nog kritisch naar gaat kijken! Naast alle tips van het Taalpanel waren er ook veel tops. Zoals de voorleesfunctie en verschillende zoekmogelijkheden als je iets niet meteen kunt vinden.
Voor communicatieadviseur Diede van Gorp van Surplus was de bijeenkomst heel leerzaam: “We vinden dingen snel vanzelfsprekend en dat blijkt dan toch niet zo te zijn. Daarom is zo’n test heel belangrijk. Zo kon ik zien en horen wat de website doet met de Taalambassadeurs. We zijn blij met alle tips en gaan er mee aan de slag. Met de Taalambassadeurs houden we contact en zullen hen zeker laten weten wat we hebben aangepast.”
Huh? Wat bedoelt u?
Het Taalpanel test teksten en geeft advies over begrijpelijke communicatie in brieven, formulieren, websites, contracten, belmenu’s en looproutes. Het Taalpanel geeft ook lezingen over hoe is het om laaggeletterd te zijn. Het Taalpanel is een belangrijk onderdeel van een brede aanpak laaggeletterdheid van de gemeente Breda. Bijna twintig organisaties, waaronder het Taalpanel en Surplus, werken samen om Breda eenvoudig te krijgen. Dit doen ze met een gezamenlijke campagne en methode: Huh? Wat bedoelt u?
Met dank aan Taalpanel Breda. Foto is gemaakt door Elke Jorder
Laat uw gegevens achter en wij bellen u binnen 1 werkdag terug.