Van innovatie naar implementatie: onze digispecialisten slaan de brug
Betina vertelt over haar rol als digispecialist Betina is wijkverpleegkundige bij Surplus. Betina is naast de zorg voor haar cliënten, ook actief als digicoach en …
Betina is wijkverpleegkundige bij Surplus. Betina is naast de zorg voor haar cliënten, ook actief als digicoach en digispecialist. Zij maakt collega’s en cliënten wegwijs en enthousiast in het gebruik van technologie. Een ontwikkeling die niet meer weg te denken is, maar wel vraagt om een goede implementatie. Betina deelde haar ervaringen met Zorg van Nu en Waardigheid en Trots en met ons.
In de wijkverpleging wordt steeds vaker gebruikgemaakt van technologische innovaties om zorgprofessionals te ondersteunen. Het verlicht het werk van de zorgprofessionals en het helpt cliënten om langer zelfstandig thuis te wonen. Dat geeft hen meer eigen regie. Betina is een voortrekker van deze technologie. Samen met 6 andere digispecialisten in de wijkverpleging helpt ze collega’s om de technologieën goed in te zetten.
Dankzij zorgtechnologie zoals beeldbellen, automatische medicijndispensers zoals Medido en leefpatroonmonitoring kunnen zorgprofessionals efficiënter werken. Betina legt uit: “We weten nu beter wanneer fysieke zorg echt noodzakelijk is en wanneer technologische ondersteuning voldoende is. Hierdoor houden we meer tijd over voor cliënten die wel directe fysieke zorg nodig hebben. We kunnen meer cliënten helpen. Daarnaast vergroot het de zelfstandigheid van cliënten, waardoor zij zich vaak beter voelen.”
Betina begeleidt haar collega’s bij de implementatie en het gebruik van zorgtechnologieën. “Sommige collega’s vinden de snelle veranderingen in de zorgtechnologie overweldigend,” vertelt ze. “Ik ondersteun hen met uitleg en laat zien hoe de technologie het werk juist makkelijker maakt. Bijvoorbeeld door taken zoals het aantrekken van steunkousen te automatiseren. Of door cliënten zelf hun medicatie op tijd te laten nemen via een kalenderklok. Door de tijd te nemen voor uitleg en mijn ervaringen te delen, krijgen collega’s meer vertrouwen en plezier om technologieën in te zetten.’’
Een andere belangrijke ontwikkeling in de thuiszorg is leefpatroonmonitoring (LPM). LPM meet via sensoren het dagelijkse ritme van clienten. Deze sensoren kunnen afwijkingen in gedrag detecteren. “LPM is een waardevol hulpmiddel bij allerlei gezondheidsproblemen,” zegt Betina. “We kunnen bijvoorbeeld sneller ingrijpen bij clienten als we zien dat hun toiletbezoekpatroon verandert.” Zo kunnen we vroegtijdig blaasproblemen opsporen, zoals blaasontsteking, maar ook prostaatproblemen.
Het succes van LPM hangt af van goede communicatie met zowel clienten als hun naasten. “Soms zijn er zorgen over privacy, omdat mensen het gevoel hebben dat ze bekeken worden,” legt Betina uit. “Maar zodra we duidelijk maken dat het om registratie gaat en niet om filmen, voelen clienten zich meer op hun gemak.” Om andere zorgorganisaties te helpen met de implementatie van LPM heeft Betina meegewerkt aan een implementatietoolkit. “De toolkit is een kant-en-klaar stappenplan waarmee organisaties veel tijd kunnen besparen.”
“Met de juiste inzet van technologie kunnen we het aantal zorgmomenten verminderen en kwalitatief goede zorg blijven leveren. Met persoonlijke aandacht. Zo blijft de zorg betaalbaar en kunnen we meer mensen helpen, ‘’ sluit Betina af.
Meer weten? Beluister deze podcastaflevering.
Laat uw gegevens achter en wij bellen u binnen 1 werkdag terug.