Ademgevende zorg: Barry's reis in beademingszorg bij Surplus
Barry is zorgmedewerker bij Surplus op woongroep Claverbladt in Breda. Hij zet zich in voor cliënten, van alle leeftijden met lichamelijk klachten. Anderhalf jaar geleden …
“Als jongerenwerker ben je hét aanspreekpunt in de wijk. We werken al jaren vindplaatsgericht: wij zijn daar waar onze doelgroep is. Daarom niet meer dan logisch dat we ook online zijn,” vertelt Machteld Nieuwenhuyzen, momenteel werkzaam in de Haagse Beemde in Breda en al 5,5 jaar jongerenwerker bij Surplus. De baan van een jongerenwerker is divers. Van informatieve lessen geven op scholen en gesprekken op straat tot individuele coaching voor talentontwikkeling en inloopmomenten op de verschillende locaties in de wijk. En sinds 2020 dus ook op sociale media. Voor Babs van den Muijsenberg, tweedejaars student Social Work aan Avans, een mooie kans om het vak van jongerenwerk in de volle breedte te ervaren. “Tijdens mijn stage, onderzoek ik onder andere de mogelijkheden van TikTok en Instagram om jongeren te bereiken.”
Want dat is de uitdaging voor de jongerenmedewerkers van Surplus; up-to-date blijven van de digitale mogelijkheden waarmee je de doelgroep aanspreekt. “Met Facebook ontdekte we dat het online contact met de doelgroep laagdrempelig was en dat draagt bij aan ons werk. Voor de nieuwe jongeren is Facebook echter alweer ouderwets. Daarom moeten we blijvend aandacht hebben voor wat hen bezighoudt. Gelukkig hebben we nu van onze leidinggevende tijd en ruimte gekregen om dit een structureel onderdeel van ons werk te laten zijn en ons zo ook online te positioneren.” Want een succesvol TikTok filmpje maken wat aanspreekt kost wel tijd, volgens Babs. Maar dan kan het bereik ook groot zijn. Een filmpje wat door het team gemaakt werd in de Week van de Kindermishandeling werd al meer dan 15.000 keer bekeken.
Op de vraag waarom het nu bij de jongerenwerkers in Breda goed loopt, vertelt Machteld dat het projectteam zorgvuldig heeft gekeken naar wat jongeren aanspreekt en hoe zij betrokken kunnen worden in het gebruik van digitale dingen. “We hebben een voorbeeldfunctie. Als je dan met een VR-bril naar een school gaat, dan ben je meteen tof.” Babs vult aan: “Ja, de jongeren vinden de VR-bril echt vet. Zo zouden we ze misschien ook kunnen motiveren om bijvoorbeeld filmpjes voor ouderen te maken. Win-win!”
De aanpakkers uit het team dat betrokken is bij het Online Jongerenwerk hebben duidelijk affiniteit met technologie. “Je kunt er als jongerenwerker echt niet om heen om sociale media professioneel in te zetten in je werk,” zegt Machteld, “maar ook online gamen zouden we graag verder willen ontdekken. De toepassingen op zichzelf zijn geen innovatie, maar het integreren in je werk is dat wel.” Alle manieren om ‘achter-de-voordeur’ te komen en de jongeren beter en eerder te bereiken draagt bij aan de kwaliteit van het werk. “Ik kan me voorstellen dat het voor collega’s spannend kan zijn om online te werken, maar ik vond de eerste keer een jongere aan spreken op straat zeker zo spannender!”
27-12-2021
Laat uw gegevens achter en wij bellen u binnen 1 werkdag terug.